KhAk's Design - Persian Art


پرشین خاک




اولین سرود ملی ایران در زمان مظفرالدین شاه



از آهنگهایی که گفته می شود اولین سرود ملی ایران است، آهنگی است که در دوره قاجار توسط ژان باتيست لومر فرانسوی (موسیقی دان نظامی اعزامی به ایران - موزیکانچی باشی دربار قاجار) برای پیانو ساخته شده است و یک بار به هنگام ورود مظفرالدین شاه قاجار و در حضور وی در پاریس اجرا گردیده است، و یا بر طبق اسنادی موجود برای نخستین بار در سال ۱۲۵۲ زمانی که ناصرالدین شاه به دیدار ملکه ویکتوریا در انگلستان رفته بود در قصر ویندسور اجرا شد.
بعد از مدتها این آهنگ توسط ارکستر ملل ایران در دهم و يازدهم مهرماه ۸۴ در تالار وحدت به همراه خواننده (سالار عقیلی) اجرا گردیده و به پيشنهاد رهبر اركستر در دوره حاضر ترانه اي براي آن توسط آقای بيژن ترقي سروده شد.

این سرود به وسیله سیاوش بیضایی با افزودن يك مقدمه، بخش میان و بخش پایانی تکمیل شده است كه از لومر نیست و به وسیله سیاوش بیضایی ساخته شده و به این قطعه صلابت بیشتری به عنوان یک سرود ملی می‌بخشد.‌


سرود ملی ایران    ⇓ ⇐

دانلود: ارکستر ملل ایران
دانلود و پيوند به فايل صوتی

به گفته آقای منوچهر صهبایی منوچهر صهبایی، موسیقی‌شناس و تکنوار ابوا، رهبر ارکستر سمفونیک تهران (۱۳۸۶-۱۳۸۸):
این سرود تا سال ۱۳۰۹ سرود ملی ایران بود. و درآن سال سرودی از غلامرضا مین باشیان به عنوان سرود ملی جایگزین آن شد.









ای ایران: سرود میهنی ـ حماسی ایران


این قطعه از ساخته‌های زنده‌یاد روح‌الله خالقی است كه در كتاب سرگذشت موسیقی ایران، تاریخ به وجود آمدنش را ۲۷ مهر ۱۳۲۳ عنوان كرده است.
این سرود كه براساس شعری از حسین گل‌گلاب، استاد پیشین دانشگاه تهران و هموند فرهنگستان ایران شكل گرفته، در جریان اشغال نظامی ایران، كامل شد.
پس از نخستین اجرای این سرود در ارکستر انجمن موسیقی ملی در سینما تهران در خیابان استانبول، از رادیو ایران نیز پخش شد. در اجرای اول این سرود به شکل کُر خوانده شد ولی بعد از آن استاد غلامحسین بنان و اسفندیار قره‌باغی آن را به شکل تک‌خوانی نیز اجرا کردند.
این سرود در سال ۱۹۶۰ در کنفرانس بین‌المللی بررسی سرودهای ملی یکی از پرتاثیر ترین سرودهای ملی کشورهای جهان انتخاب شد.

«ای ایران»: سرود میهنی ــ حماسی ایران
شعر : حسین گل گلاب
آهنگساز : روح الله خالقی
آواز : استاد بنان
دستگاه : دشتی
تاریخ نخستین اجرا: ۲۷ مهرماه سال ۱۳۲۳ در تالار دبستان نظامی تهران


حسین گل‌گلاب
روح الله خالقی
غلامحسین بنان


سرود ای ایران
دانلود: با صدای استاد بنان
پيوند به فايل صوتی
سرود ای ایران با صدای استاد بنان







نقل مطالب تنها با لینک مستقیم و ذكر نام و آدرس پرشین خاک، بلامانع میباشد به سایت پرشین خاک خوش آمدید - شاد و بهروز باشید