KhAk's Design - Persian Art


واشنگتن پست: جایزه صلح نوبل باید به ندا آقا سلطان میرسید و نه به باراک اوباما


ندا آقا سلطان



ندا با چشمان باز مُرد... شرم بر ما اگر چشمان خود را ببندیم و به زندگي ادامه دهيم


ندا آقا سلطان، بهمن ۱۳۶۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۸۸‌، دانشجوي فلسفه كه در جريان اعتراضات مردمي شنبه ۳۰خرداد ۱۳۸۸ (۲۰ژوئن ۲۰۰۹) در امير آباد تهران، به ضرب گلوله نيروهاي شبه نظامي (بسيج) كشته شد. انتشار فيلم كوتاهي از لحظات جان دادن وي بازتاب‌هاي فراواني در رسانه‌هاي جهان به‌دنبال داشت.

وي در روز ۳۰ خرداد به همراه استاد و چند تن از هم كلاسي‌هايش در تظاهرات شركت داشته و براي دقايقي در حالي كه با موبايل صحبت مي‌كرده از جمع تظاهر كننده عقب مي‌افتد كه در اين هنگام، يكي از ۲ لباس شخصي موتور سوار، قلب ندا را با كلت كمري هدف قرار مي‌دهد. وي در دستان استاد موسیقی اش آقای پناهی جان مي‌سپارد.




     مادر ندا آقا سلطان - بهشت زهرا - July 23 2009

       فیلم چگونگی قتل ندا آقا سلطان



       عكس ندا در مجلس نمايندگان آمريكا
Rep. Thaddeus McCotter: Her Name was Neda...



آرش حجازی، پزشک و نویسنده ایرانی که شاهد وقوع ماجرا بوده‌است، میگوید:
او ابتدا بر این باور بوده که تیراندازی از پشت بام خانه‌ای صورت گرفته‌است، اما پس از آن که می‌بیند، مردم اقدام به دستگیری ضارب کرده‌اند، به این موضوع پی می‌برد که یکی از موتور سواران بسیج، آتش گشوده‌است. حجازی می‌گوید که مردم برای مدت کوتاهی شخص موتور سوار را دستگیر و خلع سلاح کرده و کارت عضویت بسیج وی را از او اخذ می‌کنند و اقدام به گرفتن عکس از او می‌نمایند. ضارب در میان جمعیت خشمگین فریاد می‌زند که «من نمیخواستم او را بکشم». معترضان نمی‌دانستند با او چه کنند، چراکه تحویل او به پلیس را بی فایده دانسته و بعلاوه بیم داشتند که خود بازداشت شوند، بنابراین پس از گرفتن عکس و کارت بسیج ضارب، او را رها می‌کنند.

Video - Iran doctor tells of Neda's death, BBC, Thursday, 25 June 2009 19:13 UK






قاتل ندا آقا سلطان شناسایی شد


فرد فوق، عباس کارگر جاوید عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همان کسی است که در قتل ندا آقا سلطان دست داشته است و توسط مردم دقایقی بعد از قتل ندا بازداشت می شود و کارت شناسایی اش بدست مردم می افتد. آرش حجازی یکی از شاهدین لحظه قتل ندا آقا سلطان نیز بر این مسئله صحه گذاشته بود که قاتل توسط مردم شناسایی شده و کارت شناسایی اش بدست مردم افتاده است، هم اینک آن کارت که در آن مشخصات قاتل و همچنین وابستگی اش مشخص شده (هیات رزمندگان اسلام زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می گردد) به جهت شناسایی ملت معرفی می گردد.
آرش حجازی که قاتل را حتما بیاد دارد می تواند در این شناسایی نقش اصلی را داشته باشد [میتوانید اینجا بخوانید].




نامزد ندا آقا سلطان بازداشت شد


تاریخ : ۶/۱۳/۱۳۸۸

خبرگزاری هرانا : سازمان عفو بين الملل در اطلاعيه ای می گويد مسئولان امنيتی ايران، ماکان کاسپين، نامزد ندا آقاسلطان را بازداشت کرده اند. به گفته عفو بين الملل ماکان کاسپين در ارتباط با قتل ندا آقاسلطان در زندان اوين بسر می برد و تحت بازجويی است. عفو بين الملل درباره احتمال شکنجه ماکان کاسپين ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش عفو بین الملل، ماکان کاسپين پس از قتل ندا آقا سلطان در اعتراض های خيابانی، در مصاحبه ای با بخش فارسی تلویزیون بی بی سی گفته بود "سخنان شاهدان عينی و نوارهای ويدئويی" بوضوح نشان می دهد که يک بسيجی، ندا را هدف تير قرار داد.
عفو بين الملل می گويد ظاهرا به خانواده ندا گفته شده اگر ماکان اعتراف کند که يکی از اعضای سازمان مجاهدين خلق ندا را کشت، او از زندان آزاد خواهد شد. ماکان کاسپین ۶ روز پس از قتل ندا آقا سلطان توسط نیروی های اطلاعاتی و امنیتی در شمال تهران و در منزل بازداشت شده است.
سازمان عفو بین الملل نگران است که او ممکن است برای امضای چنین "اعترافات" تحت شکنجه یا بدرفتاریهای دیگر قرار گرفته باشد.


منبع: فعالان حقوق بشر در ایران
گفتگو کاسپین ماکان: Youtube










نقل مطالب تنها با لینک مستقیم و ذكر نام و آدرس پرشین خاک، بلامانع میباشد به سایت پرشین خاک خوش آمدید - شاد و بهروز باشید