KhAk's Design - Persian Art


وزیران ایرانی از بزرگمهر تا امیر کبیر


بخشهایی از کتاب:

لغت وزیر معرب از «وی چیر» یا «وجیر» پهلوی و «وی چیرا» از اوستا است که به معنای شور و مشاوره و فتوی دهنده میباشد. بهمین جهت این مقام از دوران باستان در ایران متداول بوده است .

متاسفانه بعلت از بین رفتن مدارک نام وزیران ایرانی در دوران باستان به غیر از چند نفر از جمله مهرنرسی وزیر بهرام گور و بزرگمهر وزیر انوشیروان به ما نرسیده است. در شاهنامه فردوسی که سند هویت ملی ایران قبل از اسلام است همواره از مشاور پادشاه با وزیران به ویژه بزرگمهر (بوذرجمهر حکیم) وزیر دانشمند خسرو انوشیروان ساسانی صحبت به میان آمده است .

نبودی جدا یک زمان ز اردشیر         ورا همچو دستور گشت و وزیر
بفرمود تا پیش او شد دبیر         سر افراز موبد که بودش وزیر







معرفی کتاب ِ وزیران ایرانی از بزرگمهر تا امیر کبیر، تالیف عبدالرفیع حقیقت

سال انتشاراین کتاب ۱۳۸۶ می باشد که خواندن آنرا به دوستداران ایران پیشنهاد میکنم.

همانطور كه در اين تأليف به تفصيل آمده است، اظهار علاقه يا بي ميلي يك وزير به هر امري در زمان تصدي وي چه بصورت آشكار و چه بصورت پنهاني در گسترش و شكوفائي و يا انحطاط و نابودي آن مقصود و هدف تأثيري مهم و شگرف داشته است.

به همين علت خدمات ارزنده ي وزيران ايراني به تمدن و فرهنگ ايران در سخت ترين و بحراني ترين مواقع سياسي و فكري در دوران بعد از اسلام به ويژه در دوره عباسيان، سامانيان، غزنويان، به شرحي كه در اين كتاب خواهيد خواند بسيار حائز اهميت است.

از طرفي در طول تاريخ ايران وزيران نيز بوده اند كه در زمان صدارت خود كه مي بايستي در انديشه تعالي ملك و ملت باشند فقط به فكر سود خويش و رفاه بستگاه و اطرافيان خاص خود بوده و سرانجام به سخت ترين وضع كشته شده و يا با خواري و زاري مرده و در رديف خائنين به ملك و ملت قرار گرفته اند.

وزيران ايراني از بزرگمهر تا اميركبیر - شركت گسترش فرهنگ رايانه اي كتاب






نقل مطالب تنها با لینک مستقیم و ذكر نام و آدرس پرشین خاک، بلامانع میباشد به سایت پرشین خاک خوش آمدید - شاد و بهروز باشید