KhAk's Design - Persian Art


باده غمگینان خورند، ما ز می خوشدل تریم رو به محبوسان غم ده ساقیا، افیون خویش
خون ما بر غم حرام و خون غم بر ما حلال هر غمی کو گرد ما گردید، شد در خون خویش


آنچه می گویم به قدر فهم توست مُردم در حسرت درک درست


مولانا جلال الدین محمد بلخی


جلال‌الدین بلخی، رومی، مولانا، مولوی (۶۰۴، بلخ - ۶۷۲ ه. ق، قونیه) از زبده‌ترین عارفان و یکی از مشهورترین شاعران ایرانی به شمار می‌آید.

جلال‌الدين محمد مولوي در خراسان به دنيا آمد و نخست به فراگيري علوم متداول آن عصر پرداخت اما ديدارش با شمس تبريزي موجب تحول بزرگي در روح او شد و او را دگرگون كرد. مثنوي معنوي و ديوان شمس دو اثر برجسته‌ و پرآوازه‌ي اوست.

پيکر او در کنار قبر پدرش در قونيه، ترکيه امروزی به خاک سپرده شد و امروز زيارتگاه مشتاقان و دوستداران اين عارف نامي ايران است.

جلال‌الدين محمد، فرزند بهاءالدين محمد، معروف به بهاءالدين ولد و ملقب به سلطان العلماء فرزند حسين بلخي بود. اين خانواده پدر بر پدر از مردم خراسان قديم ساكن ناحيه‌ي بلخ بوده و به نسبت بلخي و خراساني شهرت داشته‌اند.

پدر او به علت رنجشی که از سلطان محمد خوارزمشاه پیدا کرده بود شهر و دیار خود راترک کرد و با خاندان خود از بلخ مهاجرت نمود. معروف است كه پدرش در عبور از نيشابور شيخ فريد الدين عطار نيشابوري را ديدار كرد و شيخ عطار نسخه‌اي از اسرارنامه ئ خود را به او هديه داد و براي مولوي به فراست ايماني آتيه‌ي درخشاني را پيش‌بيني كرد و به پدر او گفت كه اين پسر را گرامي بدار، زود باشد كه نقس گرم او آتش در سوختگان عالم زند.

مثنوی معنوی و دیوان شمس مولوی - کتاب‌خانه ری را ‌



بزرگترين حادثه زندگي مولانا در سال ۶۴۲ اتفاق افتاد. در اين سال او با شخصيت عالم و وارسته اي به نام شمس تبريزي آشنا شد و طي سالي که شمس در قونيه اقامت داشت، مولانا با پشت کردن به تمام امور دنيوي با او هم صحبت شد. تاثيرات روحي و رواني شمس در مولانا به قدري عميق و ماندگار بود که تحول عظيمي در زندگي مولانا بوجود آورد. تا جائي که موجب پيدايش بزرگترين آثار ادبي و تربيتي در تاريخ ادبيات اين سرزمين برجای گذاشت که جزو عالی ترین نتایج اندیشه بشری شد. ديري نپائيد که دوران هم نشيني مولانا و شمس به پايان رسيد و در اثر بدخواهي و حسادت بعضي از شاگردان و اطرافيان مولانا، شمس قونيه را ترک کرد و اين فراق و دوري تا آخر عمر مولانا را در حسرت ديدار باقي گذاشت.


آثار منظوم مولوی:

‌ مثنوی معنوی
‌ دیوان شمس
آثار منثور مولوی:

‌ مولانا جلال الدين محمد بلخي - جزیره دانش
مولانا جلال الدين محمد بلخي - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد



مولوی - مثنوی معنوی، دفتر اول از مثنوی - سر آغاز




عشق و عرفان در مکتب مولوی

آثار مولاناي بلخي به ويژه مثنوي معنوي‌، بدون ترديد تبلوري از شخصيت عرفاني حضرت مولاناي بلخي است‌. بي‌جا نيست در ارتباط با تأثير و نفوذ وی بر مكتبها و روندهاي فكري و عرفاني جهان و بر شخصيت‌هاي عرفاني بعد از او، مطلب ارزشمندي از مرحوم دكتر محمد انس را بياوريم كه مي‌گويد: «... آثار مولوي رشتة ارتباط كلتوري را همين اكنون بين ممالك قايم ساخته كه رشتة مودت اين سرزمينها را به هم وصل مي‌كند. دانشمندان ترك‌، ادباي ايران‌، ماورألنهر و نيم‌قارة هند همه به سرود مولانا مترنّم‌اند و به يك آهنگ ترانة محبت و انسانيت را مي‌سرايند.»

   نسخه‌ای خطی از مثنوی معنوی، شیراز
عرفان ایرانی شور محور است:
استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی: در عرفان کشورهای عربی بیشتر حالت زهد جلوه‌گر است اما درعرفان ایرانی ذوق و شور و عشق بیش از زهد نمایان است.
توسط یونسکو سال 2007 به نام مولوی اعلام شد. و جهانیان جهت بزرگداشت این شخصیت بزرگ ایرانی به استقبال این رویداد بزرگ هنری رفتند.
همچنین دفتر اول تا ششم مثنوی مولوی از روی نسخه مولانا عبدالباقی گول یپنارلی، محقق، نویسنده و بزرگترین مولوی شناس ترک، توسط خانم دکتر لینا میستاکیدو به زبان یونانی ترجمه شده است. این کتاب توسط انتشارات سیدریس ، معتبرترین ناشر یونانی، با تیراژ سه هزار نسخه به چاپ رسیده و طی مذاکراتی که با دانشکده ادبیات و فلسفه آتن صورت گرفته، قرار است که به عنوان یکی از واحدهای درسی آزاد این رشته گنجانده شود.


تأثير مولانا بر مكتبها و شخصيت‌هاي عرفاني
مقالات و اطلاعات مختصری در مورد فلسفه و عرفان مولانا






آرامگاه مولوی در قونیه، ترکیه

قونیه مرکز استان قونیه، از ساتراپهای هخامنشی

    در افسانه‌ها آمده است که پس از دفن مولوی، قبر پدرش برخاست و به احترام او سر تعظیم فرود آورد.


وآخرین جمله مولوی:

رو سر بنه به بالین تنها  مرا رها کن











نقل مطالب تنها با لینک مستقیم و ذكر نام و آدرس پرشین خاک، بلامانع میباشد به سایت پرشین خاک خوش آمدید - شاد و بهروز باشید