KhAk's Design - Persian Art


خانه مشروطیت

خانه مشروطیت یا خانه کوزه کنانی‌ها که بعدها برای زنده نگهداشتن خاطرات نهفته در آن تبدیل به موزه شده و «خانه مشروطیت» نامیده شد، در سال ۱۲۴۷ شمسی توسط حاج مهدی کوزه کنانی (ابوالمله) بنا نهاده شده‌است. به سبب موقعیت ویژه این خانه در جوار بازار قدیمی تبریز و مرکز بافت قدیم شهر و شور و علاقه بانیان به نهضت مشروطه، این خانه به محل تجمع دوستداران مشروطه تبدیل گشته و تصمیمات بسیار مهمی درآن اتخاذ می‌شد.

غیراز بار عظیم تاریخی، خانه مشروطیت از ویژه گیهای معماری ایرانی نیز بهره دارد و به همین لحاظ در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.
این خانه در محله قدیمی «راسته کوچه» تبریز واقع شده و اینک به عنوان موزه مشروطیت و مرکز اداری میراث فرهنگی استان از آن استفاده می‌شود.



زنان ايران در جنبش مشروطه

در جریان مبارزات مشروطه علاوه بر مردان غیور، زنان دلاور ایرانی نیز بودند که پا به پای مردان دلاورانه جنگیدند و در پیروزی مشروطه حق بزرگی دارند. یکی از آنها شیرزن به نام «زینب پاشا» بود که در سال ۱۲۷۰ به همراه ۴۰ شیرزن دیگر گروهی مبارز را تشکیل داده و به مبارزه مسلحانه پرداختند. در واقع او زبان مبارز زنان ستمدیده در دوران قاجار بود که حقی جز بردگی مردان نداشتند و مانند ديگر پيکارگران زن ايرانی، ناشناخته باقی مانده و جسته و گريخته از او در تاريخ نام برده می شد.

زينب پاشا، دهقان زاده اي بود، كه به «بي‌بي شاه زينب»، «زينب باجي» و «ده‌باشي زينب» نيز معروف بود و در محلهء عمو زين‌الدين، از محلات حاشيه‌اي تبريز به دنيا آمده و نام پدرش شيخ سلمان بود. نخستين حضور او در چشم‌انداز تاريخ در جريان قيام تحريم تنباكو است. در سال‌هاي بعدي نيز در كار كشف انبارهاي غلاتِ مالكان و گشودن آن‌ها و تقسيم گندم و جو بين خانواده‌هاي تنگ دست فعال بوده است.

شهرت زينب از زمانی آغاز مي شود که ناصرالدين شاه قاجار امتياز خريد و فروش توتون و تنباکو را در سراسر ايران به يک شرکت انگليسی (امتياز رژی) واگذار می کند.
تبريز نخستين شهری است که عکس العمل تندی نشان مي دهد و بازار اين شهر به علامت اعتراض بسته می شود و متجاوز از بيست هزار نفر مسلح می شوند. ماُموران دولتی بزور تهديد و وعده و وعيد بازاريان را مجبور به باز کردن بازار می کنند. لیکن چند ساعتی از باز شدن بازار، دسته ای از زنان مسلح بازار را مجبوراَ می بندند و سپس بسرعت در کوچه پس کوچه ها از نظرها پنهان می شوند. رهبری اين زنان را زينب به عهده داشت.


از دیگر بانوان مبارز و در صحـنه عصر مشروطیت، سردار «بی بی مریم بختیاری» دختر حسینقلی خان ایلخانی، خواهر علیقلی خان سردار اسعد و همسر ضرغام السلطنه بختیاری است. او از زنان تحصیلکرده و روشنفکر عصر بود که به طرفداری از آزادیخواهان برخاست و در این راه از هیچ چیز دریغ نورزید.
وی به مثابه زندگی ایلیاتی در فنون تیراندازی و سوارکاری ماهر بود و چون همسر و جانشین خان بود عده‌ای سوار در اختیار داشت و در مواقع ضروری به یاری مشروطه خواهان می پرداخت.
سردار بی بی مریم بختیاری، یکی از مشوقین اصلی سردار اسعد بختیاری جهت فتح تهران محسوب می شد و به عنوان یکی از شخصیت های ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بوده است.

سردار بی بی مریم بختیاری قبل از فتح تهران مخفیانه با عده‌ای سوار وارد تهران شده ودر خانه پدری حسین ثقفی منزل کرد و به مجرد حمله ی سردار اسعد به تهران، پشت بام خانه را که مشرف به میدان بهارستان بود سنگربندی نمود و با عده‌ای سوار بختیاری، از پشت سر با قزاق ها مشغول جنگ شد. او حتی خود شخصا تفنگ به دست گرفت و با قزاقان جنگید. نقش او در فتح تهران، میزان محبوبیتش را در ایل افزایش داد و طرفداران بسیاری یافت به طوری که به لقب «سرداری» مفتخر شد.




مدیر وبلاگ: خاک






برای بزرگنمایی به روی عکسها کلیک کنید





Persian KhAk - Persian Empire

لینکدانی مشروطیت و انقلاب مشروطه


قانون اســاسـی

قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریف کنندهٔ اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه، و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور، و تعیین و تضمین کنندهٔ حقوق شهروندان کشور است. هیچ قانونی نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد.


  • قانون اساسی مشروطه و متمم‌های آن
  • مصوب مجلس شورای ملی ایران در ۱۴ جمادی الاخر ۱۳۲۴ هجری قمری (مطابق با ۱۲۸۵ هجری شمسی و ۱۹۰۶ میلادی)

  • قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران
  • قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸، توسط مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۷۵ اصل تصویب شد.
    در سال ۱۳۶۸ اصلاحاتی در این قانون صورت پذیرفت که طی آن از جمله پست نخست وزیری حذف و اختیارات بیشتری به رئیس جمهور داده شد.






جنبش مشروطه ایران

  • انقلاب مشروطه
  • جنبش مشروطه ایران
  • در سال ۱۲۸۳ شمسی با تلاش آزاد اندیشان و روشنفکران زمینه برای یک انقلاب علیه استبداد خاندان قاجار فراهم گردید که انقلاب مشروطه نام گرفت.















نقل مطالب تنها با لینک مستقیم و ذكر نام و آدرس پرشین خاک، بلامانع میباشد به سایت پرشین خاک خوش آمدید - شاد و بهروز باشید