KhAk's Design - Persian Art



تاريخ پرچم پرافتخار سرزمين ايران



iran-flag

نماد با ارزش سه رنگی که در پرچم ایران قدمتی طولانی دارند روی این دیوار که از دوران هخامنشی مانده است به چشم میخورد و به عنوان پرچم اهورا ( فروهر) در موزه لوور نگهداری می شود.

سبز: نشانه خرمي و دوستي
سپيد: نشانه صلح و دوستي
سرخ: نشان خون جان باختگان در راه ايران





تصاوير بر روي پرچم ايران



نخستين تصوير بر روي پرچم ايران

در سال ۳۵۵ خورشيدي (۹۷۶ م) كه غزنويان، با شكست دادن سامانيان، زمام امور را در دست گرفتند، سلطان محمود غزنوي براي نخستين بار دستور داد نقش يك ماه را بر روي پرچم خود كه رنگ زمينه آن يكسره سياه بود زردوزي كنند.


تصوير شير بر روي پرچم ايران

در سال ۴۱۰ خورشيدي (۱۰۳۱ م) سلطان مسعود غزنوي به انگيزه دلبستگي به شكار شير دستور داد نقش و نگار يك شير جايگزين ماه شود و از آن پس هيچگاه تصوير شير از روي پرچم ملي ايران برداشته نشد تا انقلاب ايران در سال ۱۹۷۹ ميلادي.


افزوده شدن نقش خورشيد بر پشت شير

در زمان خوارزمشاهيان يا سلجوقيان سكه هائي زده شد كه بر روي آن نقش خورشيد بر پشت شير آمده بود، رسمي كه به سرعت در مورد پرچمها نيز رعايت گرديد.

در مورد علت استفاده از خورشيد دو ديدگاه وجود دارد:
يكي اينكه چون شير گذشته از نماد دلاوري و قدرت، نشانه ماهمرداد (اسد) هم بوده و خورشيد در ماه مرداد در اوج بلندي و گرماي خود است، به اين ترتيب همبستگي ميان خانه شير (برج اسد) با ميانه تابستان نشان داده مي شود.
نظريه ديگر بر تاًثير آئين مهرپرستي و ميترائيسم در ايران دلالت دارد و حكايت از آن دارد كه به دليل تقدسخورشيد در اين آئين، ايرانيان كهن ترجيح دادند خورشيد بر روي سكه ها و پرچم بر پشت شير قرار گيرد.


افزوده شدن شمشیر در دست شیر

در دوره قاجار كه ميتوان گفت يكي از ننگين ترين دوره هاي تاريخي ايران بوده است و ايران به مرز فروپاشي و تجزيه و خرافات هاي ساختگي مذهبي و هزاران گرفتاري ديگر نائل شد و در دوران آغامحمدخان قاجار، سر سلسله قاجاريان، چند تغيير اساسي در شكل و رنگ پرچم داده شد.
يكي اين كه شكل آن براي نخستين بار از سه گوشه به چهارگوشه تغيير يافت.
دوم اين كه آقامحمدخان به دليل دشمني كه با نادر داشت سه رنگ سبز و سفيد و سرخ پرچم نادري را برداشت و تنها رنگ سرخ را روي پرچم گذارد.
دايره سفيد رنگ بزرگي در ميان اين پرچم بود كه در آن تصوير شير و خورشيد به رسم معمول وجود داشت با اين تفاوت بارز كه براي نخستين بار شمشيري در دست شير قرار داده شده بود.




منبع: كتاب تاريخچه پرچم ايران
    دانلود کتاب از سایت: آریامن
تاريخچه پرچم ايران




نقل مطالب تنها با لینک مستقیم و ذكر نام و آدرس پرشین خاک، بلامانع میباشد به سایت پرشین خاک خوش آمدید - شاد و بهروز باشید