KhAk's Design - Persian Art


سعدی شیرازی


ابومحمد مُصلِح بن عَبدُالله شيرازي‌ موسوم‌ به‌ سعدی شیرازی‌ (زادۀ حدود ۵۸۵ یا حدود ۶۰۶ – وفات ۶۷۱ یا ۶۹۱ هجری قمری)، از بزرگ‌ترين‌ ستارگان‌ و برجستگان‌ درجه‌ اول‌ آسمان‌ ادب‌ ايران‌ زمين‌ است‌ كه‌ با تسلط وصف‌ ناپذير خود بزرگترين‌ شاهكارهاي‌ ادبي‌ ايران‌ را در سرتاسر تاريخ‌ ادبي‌ اين‌ كشور خلق‌ نموده‌ است‌.
سعدي‌ در شیراز و در خانواده‌اي‌ اهل‌ علم‌ و ادب‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش در دستگاه دیوانی اتابک سعد بن زنگی، فرمانروای فارس شاغل بود. او از اوان‌ كودكي‌ تحت‌ نظارت‌ دقيق‌ پدرش‌ به‌ آموختن‌ علوم‌ و معارف‌ روزگار خويش‌ پرداخت و در مدتي‌ كوتاه‌ به‌ اطلاعات‌ وافري‌ در باب‌ تاريخ‌ و ادبيات‌ ايران‌ دست‌ يافت‌.
پس از درگذشت پدر، سعدی که هنوز نوجوان بود، به توصیه اتابک برای ادامه تحصیل عازم بغداد شد و در مدرسه مشهور نظامیه و دیگر حوزه‌های علمی آن شهر به تحصيل علوم ادبي و ديني پرداخت.
مرا در نظاميه آواز بود      شب و روز تـلقـين و تکـرار بود


سعدي يكي به علت شوق جهانگردي و ديگر به سبب كشمكش هاي بين خوارزمشاهيان و اتابكان فارس و هجوم مغول به سفري طولاني پرداخت. كه در حدود سي تا چهل سال طول كشيد. وي بغداد، سوريه و مكه را تا شمال آفريقا گشت. وي در آثار خود از سفر به كاشغر، هند و تركستان سخن گفته است.
در اقصای عالم بگشتم بسی      به سر بردم ایام با هر کسی
ز هـر خرمني خوشه اي يافتم      تمتع به هـر گوشه اي يافتم



سعـدي هـم در شعـر و هـم در نـثر سخـن فارسي را به کمال رسانده است. ويژگي شاخص سعدي در غزل عاشقانه و مثنوي اخلاقي و نثر فني به سبك مقامه نگاري است. اشعار سعدي در انواع قالبها مانند قصيده، غزل، قطعه، رباعي، ترجيع بند و تركيب بند سروده شده است. چون آثار سعدي نتيجه تجربيات و مطالعات و مشاهدات اوست، آثارش هم شامل نكات اخلاقي، پند و موعظه است، و هم داراي مضامين عاقلانه و لطف و زیبايي است.

بوستان سعدی یا سعدی‌نامه نخستین اثر سعدی است که کار سرودن آن در سال ۶۵۵ هجری قمری پایان یافته است. سعدی این اثر را در زمانی که در سفر بوده، در قالب مثنوی و در بحر متقارب سروده است، و از نظر قالب و وزن شعری حماسی است هر چند که از نظر محتوا به اخلاق و تربیت و سیاست و اجتماعیات پرداخته است.
گلستان سعدی کتابی است نوشتهٔ شاعر و نویسندهٔ معروف ایرانی سعدی شیرازی که در یک دیباچه و هشت باب به نثر مُسَّجَع (آهنگین) نوشته شده است. غالب نوشته‌های آن کوتاه و به شیوهٔ داستان‌ها و نصایح اخلاقی است.

سعدی در خانقاهی که محل زندگی او بود، در گذشته و به خاک سپرده شده است که در ۴ کیلومتری شمال شرقی شیراز، در دامنه کوه فهندژ می باشد.


‌ سعدی شیرازی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
‌ دیوان اشعار، بوستان، مواعظ - سایت ری را، کتاب‌خانه‌ی آزادِ فارسی



این شعر بر سر در سازمان ملل نوشته شده است





آرامگاه سعدی شیرازی در شیراز








نقل مطالب تنها با لینک مستقیم و ذكر نام و آدرس پرشین خاک، بلامانع میباشد به سایت پرشین خاک خوش آمدید - شاد و بهروز باشید